Zdecydowanie największą powierzchnię naszej planety pokrywają wody – rzeki, jeziora, morza i oceany. Pomimo ogromnego rozwoju technologicznego dna tych ostatnich stanowią najmniej zbadaną część całej Ziemi. Naukowcy pracują jednak nieustannie nad poszukiwaniem rozwiązań umożliwiających eksplorację mórz i oceanów.

Łodzie podwodne wykonane ze stali 1.4845

stal 1.4845Wbrew pozorom to nie ogromna powierzchnia oceanicznych wód stanowi największą przeszkodę w ich badaniu. Problemem jest bardzo wysokie ciśnienie, które podnosi się wraz ze wzrostem głębokości. Człowiek nie jest w stanie wytrzymać działania tej siły, dlatego produkuje się coraz nowocześniejsze pojazdy, które schodzą na oceaniczne dno w celu prowadzenia badań. Do ich produkcji używa się niezwykle trwałą stal 1.4845. Jest to taka mieszanka różnych pierwiastków, która jest w stanie wytrzymać działanie bardzo wysokiego ciśnienia. Sam napór, jaki jest wywierany na stalową powierzchnię łodzi podwodnych przez ciężar wody, to jednak nie wszystko. Sterowanie takimi urządzeniami jest niezwykle trudne ze względu na kilka czynników – brak światła, ciśnienie oraz prądy wodne, dlatego też nietrudno o kolizje ze skałami znajdującymi się na dnie oceanów. Stosowana do budowy podwodnych łazików stal ma grubość sięgającą nawet kilkudziesięciu centymetrów, dzięki czemu są one wyjątkowo odporne na uszkodzenia mechaniczne. Tego rodzaju stal wytrzymuje nie tylko wysokie ciśnienie, ale również uderzenia o sile przekraczającej kilkaset kilogramów na metr kwadratowy powierzchni.

Gdyby nie wynalezienie stali oznaczanej numerem seryjnym 1.4845, prawdopodobnie nie znalibyśmy wielu faktów z dziedziny oceanologii. Dzięki wykorzystaniu jej do budowy podwodnych urządzeń oraz pojazdów poznaliśmy w ostatnim dziesięcioleciu ponad dwieście nowych gatunków roślin oraz zwierząt.